Látható és tapasztalható installáció
Morfózis címmel első önálló kiállítását készítette el Milotai Anna természetművész a Főnix Műhelyház egész bemutató termét felhasználva, melybe a közönség egy performensz szemlélőjeként léphetek be, a március elsején tartott megnyitó alkalmával.
Kereken egy esztendeje határozták el, Góg Zoltán kulturális szervezővel közösen, hogy Milotai Annának önálló kiállítása legyen. A Jövőkép Alkotók közösségével már részese volt csoportos kiállításnak, és közreműködő alkotóként szerepelt egy közösen készített installációban.
A Főnix kiállítótermének bejáratát nylon fólia takarta, a tárlatot szervező Góg Zoli köszöntőjét követően néhány mondatban bemutatta az alkotót, aki művészeti tanulmányait képalkotó szakon természetművészeti specifikációval végezte Egerben és két éve már városunkban tevékenykedik.
A megnyitó gondolatait Tomecz Dániel képzőművész mondta el, aki beszélt a kiállító képalkotó művészetéről és egész termes különleges installációjáról, amit ekkor még a közönség nem láthatott. Milotai Anna hagyományos értelemben vett képalkotási és szobrászati eszközökön túllépve, új, merész, provokatív formákat keres az önkifejezésre, olyan formákat melyek a táblaképek klasszikus matériáinak szembeállásaként fogalmazódnak meg, érzéseket hívnak elő. A térbeli objektumok már nem csak szobrok lehetnek, hanem olyan térbeli tárgyak melyek a nézőben viszonyulást váltanak ki a világ jelenségeivel kapcsolatban, az installáció művészete így tágabb, ahol az alkotó a néző attitűdjét befolyásolja és érzékenyíti.
Az installáció, mint kifejezési forma arra hívatott, hogy a közönséget megmozgassa, ez a mozgás egy valós térben jön létre. A műfaj sajátossága, hogy léptékéből és végtelen formai lehetőségeiből adódóan a közönség belép az installációba, jelenlétével válik teljessé a mű – hangzott Tomecz Danieltől, majd átszakítva a nylon fóliát, az elkészített alkotásba vezette az érdeklődőket.
A terem mennyezete és falai, nylon fóliába csomagolva egységes teret mutatnak, madzagok rögzítenek elnagyolt csomókkal középütt lecsüngő vásznakat a falakhoz. Két anyag és formavilág ütközik a térben, a mesterséges nylon fólia indusztriális jelleget teremt, ebben helyezkednek el az organikusabb formák, a vásznak, melyek később „vérezni” is fognak, ami így ad neki még élőbb jelleget.
Anna vajlingokat helyez a kidudorodó vásznak alá, majd átszúrja azokat melyekből piros folyadék kezd csepegni. A befogadás egy teljes testet igényló folyamattá válik, a szemlélődő sétálva fedezik fel az alkotást, nemcsak a szemével követi a látvány. Az egész termes, látható és tapasztalható installáció a születés, de méginkább az újjászületés kérdesköreit járja körül. Nem véletlenül került március egyre a megnyitó, hiszen ez a naptári tavasz első napja és később a kiállítás idejében ott lesz a Húsvét, ekkor ünneplik az élet győzelmét a bűn és a halál fölött, amiben egybefonódik a kereszthalál és a feltámadás.
A térben elhelyezett anyagok egyszerre jelenítik meg, a természetes és mesterséges, a születés és a halála közti ellentéteket, a Morfozis cím jelzi olyan esemény tekinthető meg melynek középpontjában ezek a kettősségek, illetve átalakulásuk áll. Az installáció szokatlan közege folyamatokat indít el a nézőben, ami egyfajta átszellemülést igényel. A tárlat alatt végig csöpögő „piros vér” beleivódik a vászon anyagba, megszínezi azt. A kiállítás majdani zárásakor, a textíliákon kirajzolódó alakzatokból egyfajta elgondolkodtató műalkotások jönnek létre, melyek beszélnek. Ne felejtse majd megtekinteni!
Duka