Különleges színérzékenységű festő
A festmény aukciókon nemrégiben újra felfedezett művészek között találjuk Orosz Gellért jászladányi születésű absztrakt-szürrealista festőművész alkotásait. A hónap műtárgya sorozatának aktuális darabjában is bemutatásra került két különböző stílusban festett képe, február második napján, a Szikra Galériában.
Orosz Gellért festőművészről keveset tudunk, pedig nem akármilyen mesterei voltak Szőnyi István és Barcsay Jenő hatottak rá leginkább. Halálának huszadik évfordulójára emlékezve adódott az alkalom, hogy a hagyományos képzőművészeti sorozatban bemutatott alkotó, a különleges színérzékenységgel megáldott festő legyen.
Szikra István galéria tulajdonos köszöntőét követően, az esemény megszokott forgatókönyvét felborította az influenza és a zenei hangolódást a Palotásy János zeneiskola növendékeinek műsorát, betegsége miatt, nélkülöznie kellett az érdeklődő közönségnek. A művészeti hely havi rendszerességgel ismétlődő ismeretterjesztő programjának szervezési feladatait segíti a háttérben Szikra István felesége Editke, aki most előadói szerepet is vállalt. A galéria kiadásában megjelent, Egri Mária által írt, A Jászság festészete című album lapjairól olvasta fel az abban, Orosz Gellért festőművészről található életrajzi sorokat.
Orosz, aki a 70-es évek végéig kettős életet élt: míg a hivatalos kiállításokon posztimpresszionista képeivel szerepelt, addig műtermében, titokban már nonfiguratív műveket alkotott. Mondta mindezeket Metykó Bála helytörténeti kutató, aki az est felkért előadója volt, két különböző stílusban készült festmény előtt. A plein air tájkép a galéria gyűjteményében található, az absztrakt alkotást Hajnal - Nagy Gábor hozta el a bemutatóra.
Orosz Gellért festészetének eredetisége absztrakt munkáiban rejlik. Már főiskolás éveiből is ismeretesek e munkái, absztrakt olajfestmények, pasztellképek, kollázsok és rajzok, melyekből már akkor, ki is állított. Egyik ilyen alkalommal fedezi fel tehetsége legszembetűnőbb vonását, különleges színérzékenységét Rabinovszky Máriusz művészettörténész. A 1940-es és '50-es években készült nonfiguratív festményei, pasztellképei és kollázsai, az életmű ezen szakaszára jellemző, kísérletező művészi szemlélet, stilárisan igen változatos, izgalmas vizuális formanyelvű alkotásokat hozott létre. Az ötvenes években a Kassák körül csoportosuló progresszív művészek köréhez csatlakozott. Kassák emberi tartásának, etikai alapozású munkásságának jelentékeny szerepe volt Orosz Gellért festészetének tisztán a színek és az egyszerű mértani alakzatok informatív szépségére építő felívelésében.
Ugyan rendszeresen szerepelt kiállításokon, de műveinek fontosabbik része majdnem egészen a haláláig, az 1990-es évek közepéig a hazai nyilvánosság előtt ismeretlen maradt.