Tájékoztató:  A jövedéki adó jogszabályváltozásról.
   A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Vám- és Pénzügyőri Igazgatósága, Jövedéki Osztályának felhívása alapján tájékoztatom a nem jövedéki engedély köteles kereskedőket az alábbi jogszabályváltozásról:

Az egyes adótörvények és azokkal összefüggő más törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról szóló 2013. CC törvény 74.§ (2) bekezdése kiegészíti a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: Jöt.) 110.§-át az alábbiak szerint:
„(7a) A (7) bekezdésben foglaltaktól eltérően a vendéglátó-ipari üzlet, kereskedelmi szálláshely által, – a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló kormányrendeletben meghatározott – alkalmi rendezvényen végzett értékesítés során megmaradt 2 liter alatti kiszerelésű alkoholtermékből és borból választékonként legfeljebb öt-öt, a 2 literes vagy annál nagyobb kiszerelésből pedig választékonként legfeljebb egy-egy bontott palackot, kannát, hordót lehet tartani az üzlethelyiség elkülönített részében. A nem jövedéki engedélyes kereskedő az adópolitikáért felelős miniszter rendeletében meghatározott tartalmú nyilvántartást vezet az alkalmi rendezvényen értékesítés során visszamaradt, az üzlethelyiség elkülönített részében tartott bontott alkoholtermékről és borról.’

A vezetni rendelt nyilvántartásról az egyes közvetett adózási tárgyú PM rendeletek módosításáról szóló 76/2013. (XII. 31.) NGM rendelet 7. §-a rendelkezik az alábbiak szerint:
„31/B. § (1) A nem jövedéki engedélyes kereskedő a Jöt. 110. § (7a) bekezdése szerinti, bontott kiszerelésű alkoholtermékről és borról a vámhatóság által előzetesen jóváhagyott és hitelesített nyilvántartást vezet.
(2) Az (1) bekezdés szerinti nyilvántartás a következő adatokat tartalmazza:
a) az alkalmi rendezvény időpontja, helye;
b) a bontott termék(ek) beazonosítható módon megadott adatai (márka, kiszerelés, darabszám);
c) a bontott termék felhasználásának időpontja.
(3) Az (1) bekezdés szerinti nyilvántartást a nem jövedéki engedélyes kereskedő köteles naprakészen vezetni és naptári hónaponként lezárni.”

Továbbá a fentieken túl az egyes közvetett adózási tárgyú PM rendeletek módosításáról szóló 76/2013. (XII.13.) NGM rendelet 19. §-a módosítja a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 8/2004. (III.10.) PM rendelet 135. § (2) bekezdését az alábbiak szerint:
„ (2) A jövedéki termékkészlet (1) bekezdés szerinti átadás-átvételéről részletes kimutatást (leltárt) és jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyhez csatolni kell az átadásra kerülő termékkészlet származását hitelt érdemlően igazoló bizonylat másolatát. Az átvevőnél a jövedéki termék eredetének igazolására a termékértékesítésnek minősülő esetekben a számla, egyéb esetekben az átadott jövedéki termékeket részletező kimutatás, valamint az átadás-átvételről felvett jegyzőkönyv szolgál.”

A fenti módosítás alapján megállapítható, hogy az átadás-átvételt nem kell bejelenteni a vámhatósághoz, csak a fentiek szerint kell eljárni.

Dr. Gottdiener Lajos Jegyző


rögzítette: pragma, dátum: 2014-01-10